PodcastsMarketingFC Mediacircus

FC Mediacircus

Jos Govaart en Bas Hakker
FC Mediacircus
Nieuwste aflevering

232 afleveringen

  • FC Mediacircus

    `Jeroen Stekelenburg stelde ook hele slechte vragen´

    21-06-2026 | 28 Min.
    FC Mediacircus #233 – Ironie, Frenkie en het einde van Ziggo bij Ajax

    In aflevering 233 bespreken Bas Hakker en Jos Govaart waarom we misschien de ironie in de media gaan missen, waarom de relatie tussen Frenkie de Jong en het Nederlandse voetbalpubliek soms wat ongemakkelijk aanvoelt en wat het vertrek van Ziggo als hoofdsponsor van Ajax zegt over sportmarketing.

    ⚽ Stelling 1: Gaan we de ironie in de media missen?

    Een opmerking van Valentijn Driessen in de Kick-Off-podcast leidt tot een bredere vraag: begrijpen jongere generaties sarcasme en ironie nog op dezelfde manier? Van Hans Teeuwen tot Theo Maassen en van Valentijn tot Van der Vaart: sommige humor lijkt steeds vaker letterlijk genomen te worden. En wat betekent dat voor mediaformats?

    ⚽ Stelling 2: Frenkie de Jong heeft gelijk… maar ook weer niet

    Frenkie de Jong vindt dat veel mensen voetbal kijken zonder het echt te zien. Maar als supporters zich ergeren aan eindeloos balbezit en weinig risico, is dat dan onbegrip of gewoon een andere manier van kijken? Jos en Bas bespreken de rol van Frenkie, de toon van de media en waarom sommige spelers meer liefde krijgen dan anderen.

    ⚽ Stelling 3: Logisch dat Ziggo na 12,5 jaar stopt bij Ajax

    Na meer dan een decennium komt er een einde aan een van de bekendste sponsorrelaties van Nederland. Is het simpelweg een bezuiniging? Of past Ajax niet meer bij de sportstrategie van Ziggo? En welke merken zouden zich nu kunnen melden voor een van de duurste shirts van Nederland?

    Verder in deze aflevering:

    Waarom de NOS-commentatoren niet altijd als één team ogen.
    De eeuwige discussie over nepo-baby’s in de media.
    Waarom Jeroen Stekelenburg soms net iets te veel vanuit de kritiek interviewt.
    En waarom een WK eigenlijk de allerbeste commentatoren zou moeten hebben.

    FC Mediacircus #233: over sarcasme, systeemvoetbal en sponsors die afscheid nemen.

    🎙 Met Jos Govaart en Bas Hakker. Iedere week over media, sport en marketing.
  • FC Mediacircus

    'Sommige mensen bij de NOS begrijpen niets van voetbal'

    17-06-2026 | 29 Min.
    FC Mediacircus 231 – De schurk, de sponsor en de slordige podcast
    In aflevering 231 duiken Bas en Jos in drie onderwerpen die veel zeggen over de staat van de sportmedia. Waarom missen veel formats tegenwoordig een goede schurk? Waarom voelen zoveel merk-samenwerkingen nog steeds alsof ze in een vergaderzaal zijn bedacht? En waarom is de podcastwereld soms verrassend amateuristisch voor een medium dat inmiddels volwassen zou moeten zijn?
    Stelling 1: Een goed mediaformat heeft een schurk nodig
    Van Gargamel tot Zlatan en van Johan Derksen tot Valentijn Driessen: sterke formats draaien vaak om spanning. De vraag is of media tegenwoordig niet iets te netjes zijn geworden. Hebben we af en toe een irritante, dwarse of onvoorspelbare figuur nodig om een programma echt interessant te maken?
    Stelling 2: De meeste samenwerkingen tussen merken en media voelen geforceerd
    Te veel sponsordeals bestaan uit een logo, een rubriek en een verplichte vermelding. Maar er zijn ook voorbeelden waarbij commerciële partners echt onderdeel worden van het format. Wat maakt het verschil? En waarom lukt het sommige makers wel om advertenties natuurlijk te laten aanvoelen?
    Stelling 3: De podcastwereld mag zichzelf wel wat serieuzer nemen
    Podcasts zijn al lang geen hobbyproject meer, maar toch hoor je nog regelmatig verhalen over haperende verbindingen, ontbrekende gasten en geïmproviseerde opstellingen tijdens grote sporttoernooien. Is het tijd dat podcastmakers dezelfde professionele standaarden gaan hanteren als radio en televisie?
    🎙️ Verder uiteraard de nodige zijpaden, observaties en ergernissen uit de mediawereld. En Jos die zich ergert aan de NOS!
    Luister nu naar FC Mediacircus 231 en laat weten aan welke schurk jij je het liefst ergert.
  • FC Mediacircus

    ´Het blijft toch gewoon een zeik-Volendammer'

    15-06-2026 | 24 Min.
    In aflevering 230 van FC Mediacircus bespreken Bas Hakker en Jos Govaart de laatste ontwikkelingen rond het WK en de media daaromheen. De aanstelling van Giovanni van Bronckhorst bij Feyenoord komt uitgebreid aan bod, net als de rol die Sipke Hulshoff daarin zou kunnen spelen. Is dit een veilige keuze of juist een slimme? Verder gaat het over opvallende trends op het WK. Waarom loopt ineens iedereen op roze voetbalschoenen? En welke landen en campagnes vallen op? Jos prijst een sterke Adidas-campagne van Schotland en kijkt met interesse naar vernieuwende formats van onder meer FC Afkicken en Coca-Cola. Ook de traditionele WK-programma's van NOS, SBS6 en ESPN worden onder de loep genomen. Waarom blijven veel uitzendingen zo voorspelbaar? En wat kunnen reguliere media leren van creators en alternatieve formats? Uiteraard ontbreekt het Nederlands elftal niet. Bas en Jos bespreken de wedstrijd van Oranje, de rol van Gravenberch, Dumfries en Memphis Depay, en de vraag of Ronald Koeman steviger bevraagd had moeten worden over zijn wisselbeleid. Tot slot komt de veelbesproken G-Star-campagne met Joey Veerman voorbij. Slimme marketing of goedkope aandachtstrekkerij?
  • FC Mediacircus

    'Een zwijgende oud-spits, een Belgische en een cynische Deen...gezellig. Het is begonnen'

    12-06-2026 | 19 Min.
    We begonnen echt vol goede moed aan het WK, maar in aflevering 229 van FCM moeten we toch kritisch blijven. Want je weet als NOS als heel lang dat het WK eraan komt en dan moeten we het doen met een cynische Deen, een Belgische en een oud-spits zonder de gave van het woord. En dan is er een topzangeres die een leuke show geeft en dan zitten daar drie mensen zuur te kijken in een saaie studio. Zo van: wanneer begint het voetballen? En oh ja, Jos kreeg dan tenminste nog Joep, maar het was opeens afgelopen.
    Nee dan Oranje Inside. Daar opent de presentator de show met een eigen lied dat hij brengt met een volkszanger. Dat is tenminste een statement.
  • FC Mediacircus

    'Ik had Koeman al ontslagen'

    11-06-2026 | 37 Min.
    Terwijl heel Nederland druk bezig is met het invullen van WK-poules en merken weer massaal proberen mee te liften op het voetbalfeest, kijken Jos Govaart en Bas Hakker in FC Mediacircus 228 naar de media rondom het toernooi.
    Wat leer je van een nieuwsdag waarop eigenlijk niets gebeurt? Zijn de podcastjes dan nog scherp? Nou, Valentijn wel.
    Waarom geloven wij niets van de nieuwe, ontspannen Ronald Koeman? Welke terugblik op eerdere WK's sprong er echt uit? En had Wesley Sneijder zijn tijd niet beter kunnen besteden aan Wes & Raf dan aan zijn bijdrage aan de Infantino podcast? Uiteraard bespreken we ook de opvallende communicatie van de nieuwe Belgische TD van Feyenoord en hoe nu verder met RvP. Een aflevering over voetbal, media, marketing en alles wat zich daaromheen afspeelt. Plus de media-boomerang en zaagjes natuurlijk!
Meer Marketing podcasts
Over FC Mediacircus
FC Mediacircus is de wekelijkse podcast over sport, marketing en media met Jos Govaart (managing director van Brand Potential & Feyenoord- en NAC-fan) en journalist Bas Hakker (schrijft over marketing, sport, ondernemers, meubels, architectuur, tankstations en vastgoed)
Podcast website

Luister naar FC Mediacircus, Marketingpraat en vele andere podcasts van over de hele wereld met de radio.net-app

Ontvang de gratis radio.net app

  • Zenders en podcasts om te bookmarken
  • Streamen via Wi-Fi of Bluetooth
  • Ondersteunt Carplay & Android Auto
  • Veel andere app-functies