FC Mediacircus #233 – Ironie, Frenkie en het einde van Ziggo bij Ajax
In aflevering 233 bespreken Bas Hakker en Jos Govaart waarom we misschien de ironie in de media gaan missen, waarom de relatie tussen Frenkie de Jong en het Nederlandse voetbalpubliek soms wat ongemakkelijk aanvoelt en wat het vertrek van Ziggo als hoofdsponsor van Ajax zegt over sportmarketing.
⚽ Stelling 1: Gaan we de ironie in de media missen?
Een opmerking van Valentijn Driessen in de Kick-Off-podcast leidt tot een bredere vraag: begrijpen jongere generaties sarcasme en ironie nog op dezelfde manier? Van Hans Teeuwen tot Theo Maassen en van Valentijn tot Van der Vaart: sommige humor lijkt steeds vaker letterlijk genomen te worden. En wat betekent dat voor mediaformats?
⚽ Stelling 2: Frenkie de Jong heeft gelijk… maar ook weer niet
Frenkie de Jong vindt dat veel mensen voetbal kijken zonder het echt te zien. Maar als supporters zich ergeren aan eindeloos balbezit en weinig risico, is dat dan onbegrip of gewoon een andere manier van kijken? Jos en Bas bespreken de rol van Frenkie, de toon van de media en waarom sommige spelers meer liefde krijgen dan anderen.
⚽ Stelling 3: Logisch dat Ziggo na 12,5 jaar stopt bij Ajax
Na meer dan een decennium komt er een einde aan een van de bekendste sponsorrelaties van Nederland. Is het simpelweg een bezuiniging? Of past Ajax niet meer bij de sportstrategie van Ziggo? En welke merken zouden zich nu kunnen melden voor een van de duurste shirts van Nederland?
Verder in deze aflevering:
Waarom de NOS-commentatoren niet altijd als één team ogen.
De eeuwige discussie over nepo-baby’s in de media.
Waarom Jeroen Stekelenburg soms net iets te veel vanuit de kritiek interviewt.
En waarom een WK eigenlijk de allerbeste commentatoren zou moeten hebben.
FC Mediacircus #233: over sarcasme, systeemvoetbal en sponsors die afscheid nemen.
🎙 Met Jos Govaart en Bas Hakker. Iedere week over media, sport en marketing.